La procedura per la attuazione del c.d. “regionalismo differenziato”: dalla marginalizzazione delle assemblee elettive e degli Enti locali, alla perplessa definizione dei l.e.p.

The approval, in the Council of Ministers, of the so-called “Calderoli bill” has restarted – after the years of the pandemic – the procedure for the recognition of differentiated regional autonomy, as of art. 116, par. 3, of the Constitution. Since the reform of Title V, Part II of the Constitution, doctrine has expressed severe doubts about the content of the aforementioned provision, aggravated – over the years – by the stammering and incomplete implementation of the constitutional draft revision of the Italian multilevel system of government. Today, in the light of the detailed provisions referred to in the aforementioned bill, it is therefore possible to reason both on the procedure and on the effects inherent in the so-called “differentiated regionalism” and – more broadly – on the fate of Italian regionalism.

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La approvazione, in Consiglio dei ministri, del disegno di legge c.d. “Calderoli” ha riavviato – dopo gli anni della pandemia – la procedura per il riconoscimento della autonomia regionale differenziata, in attuazione dell’art. 116, co. 3, Cost. Fin dalla entrata in vigore della riforma del Titolo V, Parte II, della Costituzione, la dottrina ha espresso severi dubbi sul contenuto della predetta disposizione, vieppiù aggravati – negli anni – dalla balbettante ed incompleta attuazione del disegno costituzionale di revisione del multilevel system of government italiano. Oggi, alla luce delle articolate previsioni di cui al citato d.d.l., è indi possibile ragionare sia sulla procedura sia sugli effetti inerenti al c.d. “regionalismo differenziato” e – più ampiamente – sulle sorti del regionalismo italiano.

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