Il contributo prende in esame il percorso che dovrà condurre alla piena attuazione dell’art. 116, comma 3, Cost., ovvero all’attribuzione alle Regioni ordinarie che ne facciano richiesta di «ulteriori forme e condizioni particolari di autonomia». In particolare, ci si sofferma sul percorso di definizione delle intese, caratterizzato sinora da eccessiva opacità; sul rischio di tentare attraverso l’attuazione dell’art. 116 un inammissibile approdo alla specialità; sulle problematiche connesse all’esigenza, da taluni evidenziata, di una legge attuativa dell’art. 116, comma 3, Cost. Infine, viene da un lato analizzato il ruolo importante che le bozze di intesa attribuiscono ai d.p.c.m – chiamati, tra le altre cose, a determinare le risorse finanziarie, umane e strumentali necessarie all’esercizio delle funzioni trasferite – e, dall’altro lato, enfatizzata la necessità di prevedere delle clausole volte a limitare nel tempo la durata delle intese e ad imporre procedimenti di verifica di attuazione delle stesse.
The contribution analyses the path that will lead to a full implementation of art. 116, paragraph 3, of the Italian Constitution, that is to say to the allocation of “additional forms and conditions of self-government” to ordinary Regions which so request. In particular, the Author focuses on the process aimed at defining the agreements between State and Regions, which, as for now, has been quite opaque; on the attempt to acquire, by means of the procedure provided for by art. 116, paragraph 3, of the Constitution, the same competences enjoyed by Regions with special status, which is impracticable; on the problems linked to the need – underlined by doctrine – for a law implementing the mentioned article. Moreover, on the one hand the Author analyses the role of Decrees adopted by the President of the Council of Ministers (d.p.c.m) – which, according to the draft agreements between State and Regions, are asked to determine financial, human and instrumental resources that are required for the exercise of transferred competences – and, on the other hand, he emphasizes the need to provide for clauses aimed at limiting the agreements’ period of effectiveness and imposing a verification of their implementation.